sábado, 19 de septiembre de 2009

el menú de cada dia

Ens agrada escriure sobre els restaurants que visitem en ocasions especials. I ens agrada transmetre i explicar aquelles receptes especials que fem per un dia únic. Però penso que el vertader repte és cuinar cada dia. Em de menjar de 3 a 4 vegades al dia, i a més ho em de fer d’una manera equilibrada, respectant la famosa piràmide on han d’abundar els cereals, la fruita i les verdures, en segon lloc la carn el peix i els productes làctics, i en darrera posició els greixos i els sucres. A més em d’aconseguir que la cuina sigui atractiva, és a dir, que el fet de menjar cada dia també es converteixi en un plaer.

Per mi no es una tasca complicada ni difícil. Sempre m’ha agradat cuinar i, allò que per alguns és un problema (obrir la nevera i adonar-te’n que tens 4 coses que a més fan de mal combinar entre elles), per mi sempre ha sigut un estímul i un repte. Moltes vegades m’han demanat algun “truc” per arribar amb èxit cada dia a l’hora dels àpats. A mi no m’han servit mai els llibres de receptes ja que requereixen una preparació massa complicada pel fet de que has de tenir a casa tots els ingredients que es demanen. Jo prefereixo fer servir la imaginació, encara que a vegades això a portat fins a l’elaboració d’un plat que després no ha resultat el que m’esperava.

Només intento organitzar-me una mica amb 3 o 4 coses ben fàcils, i a partir d’aquí vaig fent:

- sempre tinc al rebost patates, alls, cebes i ous
són aliments ben fàcils de conservar i sempre et salven quan tens poc temps o no tens gaires ganes de pensar. També tenir un bon assortiment de cereals: pasta, arròs, cuscus o quinoa

- al congelador procuro tenir sempre carn (normalment botifarres de diferents gustos, hamburgueses, pollastre i peus de porc, però això és segons els gustos de cadascú) i safates de gra cuit. Després de nombrosos intents de coure jo els cigrons (que han de bullir durant hores!) i de comprovar que comprats a la parada del gra cuit surten molt bé de preu i boníssims, he desistit: cigrons, mongetes, llenties, faves,...

- si faig alguna salsa casolana com la de tomàquet, beixamel o pesto, en faig més quantitat de la que necessito aquell dia. El que sobra ho congelo i així em serveix per tenir un plat llest en pocs minuts un dia que no tinc gaire temps.

- Mentre estic cuinant algun plat que em deixa temps (esperar a que bulli la pasta o l’arròs per exemple) procuro aprofitar el temps per avançar alguna cosa: podem posar a fer al vapor alguna verdura per fer una crema, netejar l’enciam perquè a la nit no ens faci mandra fer l’amanida, fer un sofregit per tenir-lo llest, tallar la fruita per tenir feta la macedònia,...

- Quan compro pollastre o peix, sempre demano que em posin els ossos i les espines, ho congelo, i vaig acumulant per el dia que en tinc prou, fer un brou o un fumet de peix que servirà per fer una sopa o un arròs.

- Procuro fer preparacions fàcils i sanes, que no comportin fer servir grans quantitats d’oli

Com que alguns i algunes de vosaltres m’heu demanat moltes vegades idees per poder sortir airosos de la vida culinària diària, intentaré recollir durant el màxim temps possible, la cuina diària que fem a casa, amb els trucs i les anècdotes que vagin sortint pel camí. A veure si això us inspira i us ajuda a fer de l’acte de menjar, un plaer.
Bon profit!

3 comentarios:

Glòria dijo...

Sílvia,

És veritat que la cuina de cada dia l'oblidem una mica a l'hora de posar receptes als blocs. Jo també segueixo unes pautes similars a les teves (alguna diferència en les coses del congelador)i penso que el millor és trobar l'equilibri entre la pròpia imaginació i els suggeriments de llibres de receptes. Llegir la recepta, anotar els ingredients, fer les compres, tot forma part de l'elaboració del plat.

Fins aviat

Xavi dijo...

Molt interessant aquest post!
Tot i que ja segueixo una mica el que dius segur que n'aprenem molt. Una cosa que veig que pot ser molt útil és veure els "trucs" que fas servir per re-aprofitar les coses: de què val la pena fer de més, què es pot congelar i què no,...
Seguirem atents!

Berta dijo...

Xafardejant una mica el teu bloc he trobat aquest post tan interessant...
Comparteixo plenament això que dius de la importància de menjar bé cada dia i intento posar-ho en pràctica seguint gairebé totes les suggerències que has indicat en aquest post.
No és tan difícil com sembla, només es tracta d'organitzar-se una mica i aprofitar bé el temps...
Amb la voluntat de mostrar que no és tan complicat menjar bé cada dia vaig començar el meu bloc fa uns mesos
Fins aviat!
Berta