martes, 25 de noviembre de 2008

cuscus bereber

Desde que vaig tornar del viatge al Marroc que tinc ganes de provar de fer un cuscus. Sé que és impossible tornar a menjar-me aquest deliciós plat marroquí en les condicions en que ho vaig fer (podeu veure-ho aquí).
Malgrat això, avui al vespre quan em fet la primera cullerada d'aquest menjar tan marroquí, no em pogut evitar traslladar-nos una altra vegada a aquell pati d'un poblet perdut al mig de l'Atlas. Fins i tot em tornat a sentir la veu de la petita Zinna que ens cridava...

La recepta del cuscus, igual que els nostres plats de "xup-xup", no cal seguir-la al peu de la lletra. Penso que com tota la cuina "salada" (els dolços serien un capítol apart) la imaginació, la intuició i la improvització ajuden.

INGREDIENTS PER A 2 PERSONES
- pollastre (en aquest cas jo hi he posat una cuica i un pit)
- 3 pastanagues
- 1/2 carbassó
- 1 ceba mitjana
- 2 pebrots verds petits
- 2 tomàquets madurs
- un grapat de panses
- barreja d'espècies al-haznut (si no en teniu demaneu a algú que hagi estat al Marroc. És una espècie bastant típica de comprar)
- uns brins de safrà
- 2 dents d'all
- cigrons (hi devien haber uns 150 grs.)
- caldo de verdures o pollastre, encara que jo ho he fet amb aigua i ha quedat boníssim

COM ES FA
Sembla molt complicat, però no us desanimeu...és molt senzill!!! Si us falta algun ingredient com alguna verdura o el safrà, podeu fer el plat igualment. L'únic ingredient que crec imprescindible per donar-li el gust característic és la barreja d'espècies. El pollastre es pot substituir per xai, vedella o aquella que us agradi més.
* en una cassola amb oli, posem el pollastre a sofregir. A foc fort.
* Quan està daurat per els dos costats, hi afegim la ceba tallada a làmines, les pastanagues a trossos i els pebrots (que també poden ser vermells)
* Quan ja ho tinguem tot sofregit (ja veureu que es comença a enganxar al fons de la paella. Mentre no es cremi, es bo que faci la "reacció de Maillard" que així es com s'anomena a la caramelització dels sucres dels aliments. Això és el que li donarà gustet al suc quan afegiu el caldo o l'aigua a la preparació), podeu afegir les especies. A la recepta que he mirat posava "2 culleradetes" però jo hi he posat ben bé 3 cullerades soperes.
* Li doneu un parell de voltes i afegiu els alls picadets i els brins de safrà. Ara si que heu de vigilar que no es cremi, ja que l'all cremat i el safrà cremats donen un gust desagradable.
* Ja podeu afegir el caldo (o l'aigua) fins que ho cobreixi tot. S'ha de deixar bullir com a mínim 1 hora a foc lent
* Quan quedin uns 20 minuts per acabar la cocció afegim el carbassó i uns 10 minuts abans els cigrons (jo els tenia ja bullits, per això els he afegit a última hora) i les panses
* Per fer la sèmola, bulliu aigua i li afegiu al cuscus (jo normalment tiro una quantitat de cuscus a ull en un plat fondo, li afegeixo sal i pebre i després hi aboco l'aigua). Moveu el cuscus amb una forquilla per fer que es separin els grans. Jo també hi afegeixo una mica de mantega per fer-la més "suelta"
* És hora d'emplatar: la sèmola al fons del plat i per sobre el ......mmmmm......deliciós cuscus.

Bon profit!

4 comentarios:

Anónimo dijo...

Silvia, estic totalment enganxada al teu blog. A part d apendre a cuinar tambe aprenc coses curioses com la reacció de Maillard (en serio que m ha fet molta gracia aquest nom tan bioquimic aplicat a una cosa tan familiar com la cuina). Be, el que et volia preguntar es si em sabries dir com fer el cus cus amb tagine. Es que em van regalar una molt bonica pero no en tinc ni idea de fer-la servir. Molts petons
Eva

deliciosa martha dijo...

Hola Eva! Me'n alegro molt de que aprenguis coses ;)
Pel que fa al tema del cuscus que em comentes, jo no l'he cuinat mai amb la "cuscusera" però si l'he vist fer. La veritat es que no sabria ben bé com explicar-t'ho. El que si puc fer es recomanar-te un llibre que venen a Intermón Oxfam que es diu "MARRUECOS; La cocina de mi madre" de l'Alain Jaouhari. Aquí explica com fer el cuscus de la manera que em demanes i molts altres plats de la cuina marroquina. Potser el podries de manar al Reis?
Un petó gran!

Nacira dijo...

Bueno, el cuscus tiene un secreto: como hacer hinchar la semola al vapor!! sin eso, por mucho que el caldo con verduras este bueno no es cuscus!! Y para eso necesitas una cuscusera.....es que soy marroquí y por lo tanto cada vez que la gente habla de cuscus por poner agua con la semola me horrorizo!!! Está molt be lo que has hecho....next step: hacer crecer la semola al vapor es chulísmo y riquísmo.

deliciosa martha dijo...

Hola nacira,
Supongo que debe ser muy estraño para ti leer como hacemos els cuscus lejos de tu tierra. Es como ver un plato nuestro exportado fuera y ver que destrozos se hacen. He tenido el placer de probar el cuscus en tu pais, echo por una joven bereber y la verdad es que es uno de esos momentos gastronomicos que guardo en el recuerdo.
Miraré si alguien me puede dejar una cuscusera para probar de hacer el auténtico cuscus marroquí.
Muchas gracias por tu información ;)