miércoles, 17 de septiembre de 2008

lectures gastronòmiques: Confesiones de un chef


Ja m’havia llegit “Viajes de un chef” on l’Anthony Bourdain relata el seu viatge culinari al voltant del món buscant “la comida perfecta”. I em va agradar molt la definició que en feia: l’àpat perfecte no depèn només de la qualitat del menjar o dels ingredients. També són molt importants la companyia, el moment vivencial, l’estat d’ànim, el lloc o altres factors més intangibles. Així doncs, aquell dia que portes esperant fa un any per anar a sopar (per fi!) a El Bulli, potser no complirà les teves expectatives. En canvi, un entrepà fet del matí i una mica estovat menjat davant del “Perito Moreno” o sobre un prat verd de Suïssa, es pot convertir en un àpat memorable.

A “Confesiones de un chef” ens explica el què i el com de la seva trajectòria professional. Amb un llenguatge de carrer, provocador i destripador, desgrana el món gastronòmic que a ell li ha tocat viure. Tot i que no he exercit mai com a cuinera, si que porto més de 12 anys treballant en contacte amb aquest món. Encara que algunes de les descripcions que fa el Bourdain em sonen una mica llunyanes (cuiners ex-presidiaris, drogues i sexe, robatoris de cuiners i històries negres) m’he passat bona part del llibre amb un somriure perquè he reconegut moltes de les històries que explica.
Si que és veritat que es un món diferent, vocacional, amb uns horaris i unes condicions de treball força dures, sobretot físicament. Sempre treballes quan la resta del món s’està divertint i els teus dies de festa (normalment dilluns o dimarts) coincideixen amb els dies de tancament de la majoria de restaurants i d’establiments. És per això que la gent del món de l’hostaleria es coneixen, s’oloren, s’endevinen i comparteixen la passió per un món que té molt adeptes a nivell d’aficionat, però pocs que la visquin amb els 5 sentits.

6 comentarios:

Gemma dijo...

Encara em queden un parell de llibres pendents però m'apunto aquests dos per quan els acabi. Recomanes començar per "Viajes de un chef"? Quin et va agradar més?

deliciosa martha dijo...

Hola Gemma,
Penso que "Viajes de un chef" no és tan dur. Parla sobre els viatges que ell ha fet i tot el que ha anat menjant (per exemple, a Espanya explica la matança del porc). En canvi "Confesiones de un chef" és més dur, menys romàntic. Però a mi m'ha semblat divertit per les anècdotes on m'he pogut identificar.

La cuina vermella dijo...

Deliciosa, gràcies per la recomanació, ara estic llegint 'Calor', i quan acabi començaré per 'Viajes de un Chef'!
Gràcies!

deliciosa martha dijo...

Doncs jo també prenc nota d'aquest títol! Moltes gràcies!

Clarisss dijo...

certament la cuina i aquest món t'apropa a realitats dures. Reconec els moments en què tothom s'ho passa pipa, gaudeix i tu estàs treballant perquè tot sigui perfecte.
És dur, però és com una droga.
El món de l'hostaleria-restauració-sala i gastronomia enganxa! si o si?

deliciosa martha dijo...

Clarisss,

Enganxa, sense cap mena de dubte. Cada vegada que, per cansament, decideixo allunyar-me'n, no sé com i per aquelles coses del destí, hi torno irresistiblement