martes, 29 de abril de 2008

el sopar romà a la ciutat de Baetulo

El tret de sortida de les festes de Badalona van començar amb el sopar romà anunciat aquí.

De la desena de restaurants que oferien aquest àpat, ens vàrem decidir per “Can Frai”, encara que el menú era força semblant a tots els establiments.

Una historiadora del Museu de Badalona ens va explicar que el que en pocs segons començaria a arribar a la taula, simulava un sopar de la classe benestant romana. El “populus” menjava una espècie de farinetes fetes amb aigua.

MENÚ

- moretum (pasta de formatge amb all)

- epityrum (pasta d’olivada per menjar després del formatge)

- boletos (bolets amb mel.....tot un descobriment)

- ous coturmix elixa (ous durs de guatlla)

- patina d’asparagis (pàtina d’espàrrecs)

- perna cum ficus (pernil, però cuit, tipus canari, amb figues....un altre dels descobriments)

- hypotrimma (formatge amb fruits secs)


Ens van parlar del gàrum, aquella pasta feta dels budells del peix i que els romans utilitzaven en comptes de la sal, i de la manera com acostumaven a fer els àpats: estirats en un triclinium (a veure si l’any vinent algun dels restaurants s’animen a escenificar-ho de veritat ;) )


No hi havia ceba, ni tomàquet, ni patates, ni sucre (endolcien amb mel) ni cap dels productes portats des d’Amèrica i que per nosaltres avui en dia sentim tant nostres. Però ha sigut curiós participar d’una cuina que forma part de la nostra cultura i de la que, malgrat fa molts anys que va desaparèixer l’imperi romà, s’ha quedat a les nostres taules i als nostres paladars per sempre.

5 comentarios:

Ro dijo...

Deu ser curiós participar però, està bo el menú? ho dic perquè sempre dic que em faria gràcia anar-hi però quan veig el menú penso... ummm potser antropològicament és interessant però no sé jo si és molt bo el resultat.

gina dijo...

mm doncs està bé, aquest sopar ja té alguna cosa a veure amb sant anastasi i la cremada del dimoni???

deliciosa martha dijo...

Hola Ro i Gina,
Doncs a mi em va sorprendre gratament. No habia tastat mai els bolets amb mel, ni la cuixa de pernil feta d'aqyesta manera. També cuinada amb mel i sense un sofregit de ceba i tomata. A veure, no ens enganyem:he gaudit d'àpats més sabrosos que aquest, però em va agradar molt i de ben segur que l'any vinent repetiré (si puc, tornaré una mica més documentada sobre gastronomia romana, per entendre millor les seves combinacions de gustos)

I sí Gina, aquest sopar i aquests actes que s'han organitzat són el tret de sortida de les festes de maig de Badalona: cremada del dimoni, Festa del Badiu, Festa a Baix a Mar amb sardinada popular, Ball del Micaco i un llarg etcètera.

Anna dijo...

Quina enveja! Jo vaig intentar participar en un dels tallers de cuina que feien a la plaça de davant de correus, però hi havia molta gent i no havia fet la reserva, així que em vaig haver de conformar a escoltar les explicacions sense veure ni tastar gairebé res.

L'any que ve intentaré anticipar-me amb les reserves i m'agradaria participar en el taller i en la degustació. Sé que al Badiu de la Figuera també van oferir un menú molt acceptable. Et puc preguntar el preu?

M'ha fet molta gràcia això del garum i la utilització dels boltes. Sóc profe de cultura clàssica i fa poc vaig estar explicant tot això als meus alumnes...

deliciosa martha dijo...

Hola Anna,

Doncs les classes d'història de la gastronomia de la UVic han sigut apassionants. A veure si quan acabi aquest any publico uns quants títols