miércoles, 27 de febrero de 2008

radio, horaris comercials i mercats

* mercat d'Allunhare, petit poble interior de Gambia

Dilluns al matí van convidar-me a Radio Ciutat de Badalona per parlar de “deliciosamartha”: qui és, de què parlo i perquè parlo de gastronomia han centrat els 10 minuts radiofònics.
Però hi ha hagut una pregunta que m’ha deixat pensant tot el dia. Hem parlat de la importància que tenen per mi els mercats, que sempre són el primer que visito quan aterro en un lloc nou. Parlàvem de que cada vegada hi ha menys gent que hi va a comprar, i jo he contestat que potser aquest s’haurien d’adaptar als horaris actuals, igual que ho fan les grans superfícies. Però quan he sortit de la radio, una veu m’ha fet reflexionar. Que els mercats i el petit comerç s’adaptin als horaris actuals és la solució fàcil. El què hauria de canviar és el nostre ritme. I no és una utopia. La prova està en que hi ha països que funcionen millor que nosaltres en aquesta organització social.

És normal que els horaris laborals s’allarguin tant que sigui necessari mantenir els comerços oberts fins les 10 de la nit? De veritat necessitem 2 hores per dinar en comptes d’escurçar la jornada? No podríem ajornar la nostra jornada laboral a l’horari escolar dels nens i així evitar carregar-los d’activitats extra escolars? Així doncs, des d’aquí, vull corregir la meva afirmació. No són els mercats ni els petits comerços els que s’han d’adaptar a nosaltres. Som nosaltres que ens em de despertar. Tornar al ritme de la Terra, del dia i de la nit. Al ritme de les 4 estacions de l’any, de la floració i el naixement de fruites i verdures. De treballar per viure i deixar de viure per treballar.


* mercat de Viena

* la Fira de la Terra (Barcelona)

* mercat de productes ecològics de Davis (California)

* mercat de la festa nacional de Budapest

* mercat central de Budapest

* mercado de abastos (Santiago de Compostela, Galícia)

10 comentarios:

joan dijo...

deliciosamartha,
conèixes i/o que en penses de les cooperatives de consum ecològic i responsable i la seva filosofia?
Potser son el GRAN camí als objectius que ens hauriem de plantejar per canviar els nostre ritme i la nostra visió de l'alimentació i la compra compulsiva i sense ordre...

deliciosa martha dijo...

Hola Joan,

Mira, tot just aquests dies estic donant-li voltes. Quan vaig afirmar que els mercats haurien d'obrir amb els mateixos horaris que les grans superfícies, em referia més aviat a que hauríem de trobar una fórmula per adaptar i millorar la comunicació entre productors i consumidors, mirant d'eliminar els intermediaris. D'aquesta manera el producte arriba més fresc i amb més informació. Quan vaig ser a California, fa un parell d'anys, em vaig quedar molt sorpresa de la seva manera de funcionar en quant als mercats. I vaig tenir l'ocasió de visitar una cooperativa, que, perquè et facis una ideia, ocupava el mateix espai que un "Carrefour" i tenia horaris de "Caprabo", però el que hi trobaves a dins era ben diferent. Eren un grup de gent, majoritariament jove, que junt amb pagesos i agricultors de la zona, es van unir per tal de donar un servei que cada vegada demandaven més els consumidors. Llàstima que quan vaig ser-hi encara no tenia el bloc obert, ni encara no se'm habia despertat la falera per fotografiar mercats. És un tema que dóna molt per parlar i que penso que té un gran futur per endavant.
Moltes gràcies per visitar-me. M'has fet pensar!!

joan dijo...

Doncs si t'interessa o necessites més informació i, fins i tot conèixer de primera mà una d'aquestes cooperatives que funcionen (algunes des de fa més de 10 anys), estic a la teva disposició.

deliciosa martha dijo...

Joan, hi ha alguna informació sobre les cooperatives que em puguis fer arribar per mail? alguna pàgina web...?

joan dijo...

a quin correu vols que t'ho faci arribar?

deliciosa martha dijo...

deliciosamartha@gmail.com i moltes gràcies

joan dijo...

ja em diràs si els arxius t'han arribat correctament.

deliciosa martha dijo...

Rebut Joan. Tingues segur que quan tingui un forat us vinc a veure segur.

Nora dijo...

bon dia em presento, sóc la Nora i pasejant per blocs de gastronomia ha aterrat al teu i parlant de producte biològic us recomano que si teniu ganes de disfrutar d'un àpat exquisit de restaurant visitue el restaurant Melba de Vic. Gastronòmic, amb producte biològic i a un preu molt assequible en relació a la qualitat dels productes. Tenen una carta amb productes de biològics i de temporada i és al Melba on pots anar a retrobar els sabors dels aliments que s'hi cuinen. Vaig decantar-me per una minestra de verdures d'hiven amb oli amb tòfona i el meu homa va provar un trinxat de la cerdanya amb mil fulles també amb tòfona. Con a segons pollastre de pagès amb canyella i fruits secs, espectacular, i jo vaig menjar bacallà, del de veritat, al punt de cocció i melosíssim. Tota una grata trobada, on poder disfrutar de menjar de restaurant i que t'hi sentis agust, amb un tracte deliciós que cerc que va acabar d'arrodonir l'experiència. Molt aconsellable...

deliciosa martha dijo...

Hola Nora, benvinguda!
Doncs mira, precisament el màster que estic fent a la UVic em servirà per acostar-me a conèixer aquest lloc que descrius i que té molt bona pinta. Ja et diré el què, i moltes gràcies per la recomanació.